Παρασκευή 27 Αυγούστου 2021

Οι «Νταβατζήδες»

"Δεν θα κάνουν κουμάντο πέντε νταβατζήδες" είπε το 2004, μεταξύ πιτόγυρων και καλαμακιών στον Μπαϊραχτάρη στο Μοναστηράκι ο τεως Πρωθυπουργός και νυν αμίλητος βούδας της Ραφήνας.
Κι όμως, το 2008 ήταν αυτός που έκανε ένα ακόμα βήμα για την "μετασοβιετοποίηση" της χώρας, παραχωρώντας κάποια από τα λιγοστά μεγάλα asset που διαθέτουμε, τους αυτοκινητόδρομους, σε κάποιους τοπικούς αλλά και διεθνείς μεγιστάνες.
 
Το 2008 ως ένα από τα τελευταία "έργα" της τετραετίας Καραμανλή, παραχωρήθηκε η Ολυμπία Οδός, σε μια κοινοπραξία πέντε εταιρειών, εκ των οποίων, οι δύο ξένων συμφερόντων και οι τρεις ελληνικών.
Μία από αυτές, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει εκτός από το μερίδιο της Ολυμπίας Οδού (17%), επίσης την παραχώρηση της Νέας Οδού (Αθήνα - Λαμία), της Ιωνίας Οδού (Αντίρριο - Ιωάννινα), της Κεντρικής Οδού (Μαλιακός, Λαμία - Τρίκαλα) και πλέον ολόκληρη την Εγνατία Οδό, (σχεδόν 900 χλμ αυτοκινητοδρόμου) που μαζί με τις κάθετες οδούς της, συνδέει ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα (Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη). Κοινώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει σχεδόν όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
 
Περιχαρής ο Κώστας Καραμανλής ο Βοεβοδας και Κοτζαμπασης των Σερρών αλλά και Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μας ανακοινώνει αυτές τις μέρες πως είναι και το "μεγαλύτερο τίμημα που έχει γίνει ποτέ για περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ". Μα...είναι και το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο κύριε Καραμανλή! Βγαίνεις από το καράβι στην Ηγουμενίτσα, και φτάνεις στον Έβρο σε λίγες ώρες, σε μια διαδρομή που θυμίζει Ελβετία, με δεκάδες σήραγγες, γέφυρες, πάνω από χαράδρες και μέσα από βουνά.
 
900 φρέσκα χλμ αυτοκινητοδρόμου, τα οποία κόστισαν 6 δισεκατομμύρια ευρώ στον ελληνικό λαό και έκαναν 20 χρόνια για να κατασκευαστούν (1994-2004) και παραχωρούνται για 35 χρόνια σε μια εταιρεία που θα αποδώσει 1,5 δις και κάτι ψιλά, ενώ εκτιμάται πως θα εισπράξει περί τα 11 δις σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Και μετά την 35ετία; όταν πλέον οι γέφυρες και οι σήραγγες θα θέλουν συντήρηση; θα έχει φροντίσει η παραχωρησιούχος εταιρεία να αφεθούν καλοσυντηρημενα; τι λένε οι όροι; όσο για τους όρους της συμφωνίας γενικότερα, τις ρητρες κλπ, μέχρι στιγμής είδαμε το κράτος να "τσοντάρει" γιατί λέει είχαν ζημία λόγω των λοκντάουν. Δηλαδή... είμαστε στα κέρδη χώρια, αλλά στις ζημίες μαζί.
 
Όμως η μεγαλύτερη ζημία δεν είναι τα λεφτά που βγάζει η ΤΕΡΝΑ και η κάθε ΤΕΡΝΑ. Η ζημία είναι το κόστος χρήσης των αυτοκινητοδρόμων το οποίο αυξάνεται, διότι στο κόστος συντήρησης προστίθεται και το εμπορικό κόστος της εταιρείας, το κέρδος της. Σε κάθε τέλος διοδίου που πληρώνουμε, εκτός από τα κόστη συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, πληρώνουμε πλέον και τα κέρδη της εταιρείας. Τα οποία είναι πολλά.
Και αυτό έχει πολλαπλάσιο κόστος για την ελληνική οικονομία, ασύγκριτα μεγαλύτερο από το 1,5 δις που θα εισπράξει εφάπαξ το κράτος. Διότι το κόστος των μεταφορών διογκώνεται. Τα λαχανικά που τρώμε, τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε, ακόμα και οι διακοπές μας, ο εσωτερικός τουρισμός, πλήττεται από ένα κόστος που είναι δυσθεωρητο σε σχέση με τον μέσο μισθό του Έλληνα. Δίχως αμφιβολία ενισχύεται η αστυφιλία καθώς η επαρχία θα γίνει ακόμα πιο δυσπρόσιτη, (ειδικά η Βόρεια Ελλάδα με αυτήν την παραχώρηση θα κλάψει), και ενισχύεται το εξωτερικό εμπόριο, οι εισαγωγές, καθώς είναι πιο οικονομικές οι μαζικές εισαγωγές σε σχέση με την εσωτερική μεταφορά προϊόντων από μικροπαραγωγούς.
 
Και για όσους έχουν δαγκώσει το "τυρακι" με την αποκρατικοποίηση, γιατί "το κράτος είναι κακός διαχειριστής" θυμίζω πως η Autobahn των 13.000 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανήκει στο γερμανικό δημόσιο και συντηρείται από το "Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών", ενώ οι Ιταλικοί σιδηροδρομοι που τους διαχειρίζεται κρατική εταιρεία, αγόρασαν προσφάτως κοψοχρονιά τους δικούς μας σιδηροδρόμους που τους πουλήσαμε γιατί δεν μπορούσε να τους "τρέξει" το κράτος...
 
Έτσι λοιπόν, 17 χρονια μετά, ακόμα έχουμε τους νταβατζήδες που κάνουν κουμάντο. Κι αν νομίζετε πως εννοώ τους εμποράκους που βάζουν χέρι στην δημόσια περιουσία όπως οι μεγαλομαφιόζοι στη Ρωσσία στην πρώιμη μετασοβιετική εποχή, κάνετε λάθος. Διότι αυτοί, εμποράκοι είναι, βρήκαν αφύλακτη περιουσία και της βάζουν χέρι.
 
Οι αληθινοί νταβατζήδες είναι αυτοί που γέμισαν τον τόπο με τα ονόματά τους και μας κυβερνούν τα σόγια τους εδώ κι 100 χρονια σχεδόν...
 
Και θα απορείτε γιατί έβαλα την παρακάτω φωτογραφία. Βλέπετε, άλλοι πάνε διακοπές και κοιτάζουν το ηλιοβασίλεμα. Εγώ είμαι κομματάκι "λοξός" και ασχολούμαι με άλλα πράγματα. Όπως αυτήν εδώ την ταμπέλα στο κέντρο της πόλης των Σερρών που μόνο το βράδυ μπορεί να δει κανείς πως κάποτε είχε ένα άλλο όνομα από κάτω: λεγόταν "Οδός Μεραρχίας", προς τιμήν της 7ης Μεραρχίας που απελευθέρωσε την πόλη των Σερρών στις 29 Ιουνίου. Αν δείτε προσεκτικά θα καταλάβετε πως κάποτε έγραφε 
 
ΟΔΟΣ
ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ
MERARCHIAS

 
Αφαιρέθηκε το όνομα της Μεραρχίας που απελευθέρωσε την πόλη για να μπει το όνομα ενός φυγόστρατου, που το έπαιζε κουφός όσο οι Έλληνες πολεμούσαν το '40-'41 τους Ιταλούς και Γερμανούς, και ύστερα, κατά την Κατοχή έπαιξε έναν σκοτεινό ρόλο, με αναπάντητα ερωτήματα για τις μετέπειτα πράξεις του στην υπόθεση Μαξ Μερτεν αλλά και στην καταστροφή των αρχείων του κράτους που αφορούσαν δοσίλογους και εγκληματίες πολέμου. Τέλος, και ο ρόλος του στο Κυπριακό είναι λίαν σκοτεινός. 
 
Ύβρις λοιπόν η αφαίρεση του ονόματος της Μεραρχίας για να μπει το όνομα ενός τέτοιου ανθρώπου, ύβρις το γεγονός πως παράλληλα του φτιάχνουν νέο άγαλμα στην πόλη, ύβρις το ότι ονομάστηκε ΚΑΙ το Πειραματικό Σχολείο της πόλης, και ύβρις, πως στα 100 μέτρα πέρα από την πινακίδα διατηρεί το γραφείο του σε περίοπτη θέση ο Κώστας Καραμανλής που ως Υπουργός, μας ανακοίνωσε αυτή την νέα (soon to be) τραγωδία, για την εθνική μας οικονομία.
 
Αυτοί είναι οι νταβατζήδες που, άθελά του, ανέφερε ο τεως ΠΘ προ 17 ετών, λίγο πριν μασαμπουκώσει τα σουβλάκια στου Μπαϊραχταρη.
 
Ζω για την ημέρα που θα αρχίσουμε να ξεκολλάμε τα αυτοκόλλητα με τα ονόματά τους. Και ίσως μαζί με αυτοκόλλητα να πέφτουν και κεφάλια. Μεταφορικά μιλώντας βεβαίως...
 

Ε.ΔΑΦΝΟΜΗΛΗΣ 




Ας έχουμε αυτό το στιγμιότυπο από το google maps ως ενθύμιο


Δεν υπάρχουν σχόλια: